O NAS

Opony bieżnikowane

Bieżnikowanie opon

NA GORĄCO

polega na nałożeniu na czoło i boki karkasu surowej mieszanki gumy. Następnie całość trafia do specjalnej formy wulkanizacyjnej, w której nadawany jest ostateczny kształt bieżnikowanej oponie.

Proces ten trwa około godziny, w specjalnej prasie hydraulicznej rozgrzanej do temperatury powyżej 160°C – zupełnie tak jak przy produkcji nowych opon.

Główne zalety tej technologii:

  • dzięki całkowicie odnowionym bokom i rzeźbie bieżnika uzyskuje się oponę jak nową, którą z czasem można oddać do pogłębiania
  • pełne wykorzystanie pierwotnych możliwości karkasów, ze względu na fakt, że proces jest wykonywany przez samych producentów opon
  • opona bieżnikowana jest tańsza niż odpowiadająca jej opona nowa – nawet do 40%
  • zwiększenie przebiegu opony nawet o ponowne 100%
  • mniejsza liczba odpadów przeznaczonych do utylizacji

Bieżnikowanie opon

NA ZIMNO

polega na nałożeniu na czoło karkasu wstępnie zwulkanizowanego bieżnika z jego ostateczną rzeźbą. Następnie opona trafia do komory ciśnieniowej (autoklawu) na ok. 3 godziny, gdzie w temperaturze ok. 115°C zachodzi proces wulkanizacji.

Niewątpliwymi zaletami tej technologii są:

  • niższa cena usługi
  • szybsze odzyskanie bieżnikowanych karkasów
  • szerszy wybór rzeźb bieżnika

O tym, czy opona nadaje się do bieżnikowania, decyduje kondycja i wiek karkasu (może to być nawet do 10 lat w zależności od producenta). Wszelkie uszkodzenia boczne, a także liczne przebicia, otarcia i przecięcia czoła, które spowodowały korozję stalowych warstw opasania, czy też nienaturalne wygięcia karkasu wywołane przez jazdę na zaniżonym ciśnieniu – dyskwalifikują oponę.

Jeśli karkas jest w dobrym stanie, wówczas na zimno można bieżnikować teoretycznie każdą oponę.

Bieżnikowanie na gorąco dotyczy raczej marek premium: Michelin, Goodyear, Dunlop, Continental i Bridgestone, ale zdarzają się również wyjątki jak: BFGoodrich zaliczana do marek medium.

Warto zauważyć, że nawet jeśli opona pozytywnie przejdzie wstępną „wizualną” selekcje, to może zostać odrzucona na późniejszych etapach weryfikacji w fabryce, gdzie po usunięciu pozostałości bieżnika lub prześwietleniu (głównie dotyczy bieżnikowania na gorąco) okaże się, że karkas nie spełnia wymagań dotyczących jakości.